Transparentní studentské bydlení

28. 03. 2011 11:12:12
Že je stát, který neinvestuje do vzdělávání, odsouzen ke snížení životní úrovně a kvality života svého obyvatelstva, se shodne většina analytiků i veřejnosti. Rozsah investic do vzdělávaní se v jednotlivých státech liší nejen v kvantitě, která je daná ekonomickým potenciálem, ale i kvalitou, která je daná politickou kulturou státu. V tomto duchu považuji kvalitu staveb, ve kterých se vzdělávání odehrává, za stejně důležitou jako je samotná látka, kterou studenti probírají.
Veřejně přístupné atrium studentských kolejí.Veřejně přístupné atrium studentských kolejí.Miran Kambič

Látku mylně interpretovanou jako souhrn informací nejsme schopni udržet v hlavě dlouhodobě. Daleko větší dojem na nás zanechá setkání se skvělým vyučujícím, který svoji profesi nebere jako práci, ale jako poslání. Setkání s odborníkem, který je schopný nám jednoduše podat náročnou teorii, je pro naše rozhodování a pohled na svět často důležitější než hodiny nezáživných přednášek na stejné téma. Podobný dlouhodobý dopad na studenty má i prostředí, ve kterém se jejich výuka odehrává, stejně jako místo, ve kterém studenti žijí.

Studentské bydlení je téma, na které byla zpracována řada diplomových prací v českých školách architektury za posledních dvacet let, ale nevybavuji si ani jednu realizaci studentského ubytování, která by studentům nabízela i nějakou jinou hodnotu, než nocleh a ochranu před nepřízní počasí.

Studentská kolej v Lublani je vzácný příklad v postkomunistických zemích, kdy instituce mající na starost veřejné vzdělávání, v tomto případě Ministerstvo výchovy a sportu, nabízí studentům něco víc, něž jen střechu nad hlavou a teplou vodu. Z iniciativy ministerských úředníků byla uspořádaná vyzvaná soutěž pro tři lublaňské ateliéry, které měly umístit studentské koleje do roztroušené zástavby zahrnující rodinné domky, fragment blokové zástavby a solitérní budovy ze sedmdesátých let. Měřítkově nejednotný prostor zablokovaly budovy dvou garáží od architekta Severa Savina, které svým oválným tvarem a absencí veřejného parteru spíše vytvořily bariéru dalšímu rozšiřování městského života podle Poljanské cesty. Ani budova střední zdravotní školy od Juraja Kobeho, dokončená v roce 1995, nedokázala protrhnout městský parter podél Poljanské ulice. Naproti tomu studentské koleje, které postavila po vyhrané soutěži kancelář Bevk Perović Arhitekti vrací do Poljanske ulice městskost. Jednoduchý koncept, kde parter, jako jakýsi podstavce studentského bydlení, je veřejně přístupný a nabízí služby i těm, kteří zde přímo nebydlí. Otevřenost kolejí vůči venkovnímu světu je nejjednodušší způsob, jak uživatelům jedné skupiny: studentům, turistům, úředníkům apod. zaručit kontakt s okolním světem. Architektura se zde stává inicializátorem kontaktu mezi dvěma světy studentů a okolního obyvatelstva. Stačí porovnat se studentskými kolejemi na pražském Jižním Městě, kde absence jakékoliv jiné než ubytovací funkce a dislokace vůči městu vedou ke ghetoizaci studentů.

Schema uspořádání studentský kolejí

Ve dvou symetrických hmotách položených na podstavci jsou umístěny tři respektive čtyři patra studentských apartmánů. Čtyři studenti sdílí společnou koupelnu, záchod a kuchyň s jídelnou. Dvojice studentů užívá jeden pokoj, který slouží jako ložnice a pracovna v jednom a je zastíněn balkonem přístupným ze společné jídelny. Tento model je známý z většiny kolejí, které jsou stavěné jako panelové domy napřiklad na Chodově v Praze, ale s tím rozdílem, že se nejedná o výškovou stavbu, kde jako uživatel jste odkázán na výtah. Vnitřní zahrada se jeví jako nadstandardní spíše ve své kvalitě než ve finanční náročnosti. Nejsilnějším vizuálním i funkčním elementem celého domu je systém okenic, který sjednocuje obytnou část kolejí a do chaotického území zavádí řád a městskost. Proporce okenic spolu s volnými okny do jídelen vytváří optimální proporce ke svému okolí.

Bylo by zajímavé spekulovat o tvaru a výšce domu v případě, že by se jednalo o soukromou investici kancelářských či obytných prostor, a jestli by se podařilo docílit stejné městskosti jakou Bevk a Perović nabídli ve studentských kolejích. Za příklad může možná posloužit další stavba stejného ateliéru v Lublani, obytný komplex Šiška, kde pro soukromého investora vytvářeli velice kvalitní bydlení, ale postrádající městotvornost s absencí veřejného parteru.

Studentské koleje v LjublaniPovažuji za přinos domu studentských koleji v Lublani od ateliéru Bevk Perović, nejen kvalitu architektonické práce a racionalitu s kterou architekti přistoupili k danému úkolu, ale v neposlední řadě i odvahu investora Ministerstva školství a tělovýchovy vsadit studentskou kolej do stávající městské zástavby. Právě tato funkce veřejného investora je důležitá, aby se z měst nestala jen ghetta kancelářských budov či obytných souborů, které jsou založená pouze na poptávce trhu. Veřejný investor má ve své podstatě v popisu práce starost o to, aby ve městě či v obci vznikala vícevrstevnatost, jak v sociálním tak i funkčním pohledu. Dokud soukromá investice velice často sleduje krátkodobý zisk, pak veřejný investor by měl sledovat nejen aktuální otázku svého resortu, ale dlouhodobý společenský zájem.

V tomto duchu transparentnost, ke které se odkazují i samotní autoři, není estetickou záležitostí, ale v první řadě jde o sociální a společenskou kvalitu, která povyšuje koleje z pozice noclehárny do pozice městského domu s různorodým programem.

název projektu : Studentské koleje Poljane, Ljubljana

místo : Poljanska 57, Ljubljana

návrh : 2004-2005 realizace: 2005-2006

užitná plocha : 13000m2

ateliér : Bevk Perović Arhitekti

autorský tým : Matija Bevk, Vasa Perović, Ana Čeligoj, Ursula Oitzl, Davorin Počivašek

klient : Ministerstvo školství a tělovýchovy

foto : Miran Kambič

zev projektu : Studentské koleje Poljane, Ljubljana

místo : Poljanska 57, Ljubljana

návrh : 2004-2005 realizace: 2005-2006

užitná plocha : 13000m2

ateliér : Bevk Perović Arhitekti - http://www.bevkperovic.com/?id=1,0,12

autorský tým : Matija Bevk, Vasa Perović, Ana Čeligoj, Ursula Oitzl, Davorin Počivašek

klient : Ministerstvo školství a tělovýchovy

foto : Miran Kambič

Autor: CCEA | pondělí 28.3.2011 11:12 | karma článku: 10.60 | přečteno: 1765x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Lubomír Stejskal

Za objetí vyloučení ze studia: Jak to dopadlo

Čtrnáctého ledna jsem psal o neuvěřitelném příběhu, který se stal na jedné egyptské univerzitě. Tedy přesněji: neuvěřitelné je to, co následovalo po jednom docela obyčejném vyznání lásky.

16.1.2019 v 8:00 | Karma článku: 9.09 | Přečteno: 136 | Diskuse

Jan Rýznar

Už i prezident M. Zeman přestal považovat kněze a preláty za elity.

Máme v novodobé ČR novinku - veřejně se mezi sebou melou špičky české katolické církve. Možná si řeknete, že je nám to fuk. Třeba ano, ale jejich vliv na společnost a zejména univerzity byl hodně zásadní. To se mění.

16.1.2019 v 7:53 | Karma článku: 6.42 | Přečteno: 137 | Diskuse

Vladimír Veverka

Který stát zastupují naši Státní zástupci?

Již delší čas přemýšlím o tom koho vlastně zastupují naši státní zástupci a odkud se berou někteří naši soudci. Jak velký podíl jich je zkorumpovaných? A jestli v řadách policie, která ty případy "připravuje" je ten podíl stejný.

16.1.2019 v 3:45 | Karma článku: 20.07 | Přečteno: 612 |

Marek Trizuljak

Ruská hybridní válka konečně začíná dostávat na frak

Už to málem vypadalo jako kdysi to tragické a nechvalné obležení Stalingradu... Veřejnost západních zemí dnes jakoby byla sevřena kolem krku, manipulovaná propagandou, šířením strachu a nenávisti.

15.1.2019 v 23:28 | Karma článku: 16.57 | Přečteno: 402 |

František Novotný

Soud sprostil viny policistu, který zablokoval ujíždějícího motorkáře

Soudce Vlasák zprostil viny policistu Vaníčka, který zablokoval a zastavil ujíždějícího motorkáře. S potěšením jsem se dočetl, že soudce (chce se mi skoro napsat: "výjimečně") osvobodil policistu, který konal svou povinnost.

15.1.2019 v 23:15 | Karma článku: 9.84 | Přečteno: 285 | Diskuse
Počet článků 4 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1166
CCEA je skupina architektů, uměnovědců, kulturologů a hlavně normálních mladých lidí, kteří mají zájem o prostředí v němž žijí a chtějí se vyjadřovat k jeho dalšímu rozvoji.

CCEA

Najdete na iDNES.cz