Koruna pod zemí - stanice metra Fövám tér Budapešť

25. 01. 2011 14:46:02
V novém roce se pokusíme plnit předsevzetí, abychom se intenzivněji věnovali blogu ccea a poukazovali na pozitivní příklady středoevropské architektury a dopady těchto pozitivních příkladů. Nebudeme se věnovat soukromým investorům, i když bychom my jakožto architekti bez soukromých investorů ve střední Evropě mohli těžko tvořit a navíc se díky nim dostala naše architektura do širšího povědomí. Naším záměrem je poukazovat na příklady, kdy se zástupci veřejného sektoru chovají jako odpovědní správci veřejného dobra, kteří jsou ochotni a připraveni na sebe vzít odpovědnost za podobu světa, ve kterém žijeme.
Vizualizace stanice metra Fövám térVizualizace stanice metra Fövám térsporaarchitects

Jako první příklad představujeme architektonický návrh stanice metra Fővám tér v Budapešti architektonických kanceláří Palatium Studió a sporaarchitects.

Každé architektonické soutěži, která je ukončená realizací vítězného návrhu, předcházejí tři zázraky. První zázrak je výhra architektonického ateliéru v soutěži vzhledem k tomu, že jsou soutěže anonymní, nikdy neznáte ostatní soutěžící ani jejich počet. Druhý zázrak je, že s vámi zástupce veřejnosti – investor – podepíše smlouvu na dokončení návrhu a třetí, že se dílo podaří realizovat.

Stanice metra Fövám tér (Tamás Bujnovszky)Stavba stanice metra Fővám tér měla i čtvrtý zázrak, kterým se posunuje o stupeň výš na pomyslné stupnicí zázraků. Na začátku byl záměr Města Budapešť postavit novou linii metra, která bude propojovat Jižní Budu a levou stranu Dunaje. Prostřednictvím DBR Metro Project Directorate, obdoba pražské MHD, se město rozhodlo zajistit investování – 20 procent z vlastního rozpočtu, zbytek ze státních a evropských fondů. Díky úsilí hlavní architektky Budapešti Évy Beleznay v roce 2004 město vyhlásilo soutěž na architektonické řešení stanic metra a to i přes tradici, že k infrastrukturálním stavbám se architekti dostávají jen formou subprojektu inženýrských kanceláři. Do té doby bylo metro v Budapešti vždy projektováno jako utilitární inženýrská stavba, první část nejstaršího metra kontinentu byla postavena již v roce 1896. Díky odhodlaní hlavní architektky a politické odvaze starosty Gábora Demszkyho se podařilo, zorganizovat soutěž, ze které vyšel vítězný tým Palatium Studió. Vyhrál soutěž na všech deset zástavek metra, dle doporučení poroty vítězný tým měl spolupracovat s druhým a třetím oceněním návrhem. Díky tomu se návrhy jednotlivých zástavkách metra rozdistribuovaly mezi Gelesz és Lenzér architekte, Phul Antal architekte a architektonický ateliér Budapestí Épitomuvészetí Muhleny. Vedle této trojice ateliérů, Paladium Studió oslovilo ke spolupráci na stanici Fővám tér mladý ateliér sporaarchitects, čímž nabídl investorovi dostatečně přesvědčivý argument, že jde o hledání optimálního řešení a ne o koncentrování zakázek v jedné kanceláři, jak je zvykem u většiny středoevropských dopravních staveb. Pozvání mladších kolegů, aby se podíleli na návrhu jedné ze stanic metra je právě tímto čtvrtým zázrakem, který je nevšední nejen v architektonických soutěžích.

V roce 2005 město a Palatium Studió podepsali smlouvu, ostatní ateliéry fungovaly jako subdodavatele architektonického návrhu, každý z nich pracoval na jedné ze zástavek. Po získání stavebního povolení se architekti nedostali do pozice hlavního projektanta, ale autorský dozor na stavbě je dostatečnou zárukou, aby původní návrh stanice metra Fővám tér udržel základní myšlenku. Práce s denním světlem v podzemí se posouvá ze symbolické roviny do pozice, kde je denní světlo zárukou kvalitního prostoru. Silné boční tlaky jsou řešeny třemi úrovněmi železobetonových rozpěr, ty svoji nepravidelností ukazují komplexnost inženýrských staveb, která nám zůstává velice často ukryta v rigorózních formách.

Stanice metra Fövám tér (Tamás Bujnovszky)Na střeše zástavky metra vznikne náměstí bez automobilové dopravy, čímž architekti poukazují na důležitost veřejného prostoru a na programovou vícevrstevnatost, kterou inženýrské stavby tak často postrádají.

Již před dokončení této stavby je zřetelný novy jazyk a posun ve vnímání dopravních staveb, který se, předpokládejme, brzy stane tématem i v našem českém prostředí. Cela linie metra a všechny zástavky mají byt dokončené v roce 2012.

název projektu: M4 linie metra M4 FŐVÁM TÉR metro stanice, Budapešť
místo: centrum Budapešti, Nábřeží Dunaje, Maďarsko
návrh: 2005 realizace: 2007-2012
užitná plocha: 7100m2
autor: sporaarchitects Ltd. – Tibor Dékány, Sándor Finta, Ádám Hatvani, Orsolya Vadász
architektonický tým: Zsuzsa Balogh, Attilla Korompay, Bence Várhidi, Noémi Soltész, András Jánosi, Diána Molnár
generální architekt: Palatium Studió
foto: Tamás Bujnovszky

Autor: CCEA | úterý 25.1.2011 14:46 | karma článku: 10.16 | přečteno: 1246x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Lubomír Stejskal

Za objetí vyloučení ze studia: Jak to dopadlo

Čtrnáctého ledna jsem psal o neuvěřitelném příběhu, který se stal na jedné egyptské univerzitě. Tedy přesněji: neuvěřitelné je to, co následovalo po jednom docela obyčejném vyznání lásky.

16.1.2019 v 8:00 | Karma článku: 9.61 | Přečteno: 159 | Diskuse

Jan Rýznar

Už i prezident M. Zeman přestal považovat kněze a preláty za elity.

Máme v novodobé ČR novinku - veřejně se mezi sebou melou špičky české katolické církve. Možná si řeknete, že je nám to fuk. Třeba ano, ale jejich vliv na společnost a zejména univerzity byl hodně zásadní. To se mění.

16.1.2019 v 7:53 | Karma článku: 7.84 | Přečteno: 161 | Diskuse

Vladimír Veverka

Který stát zastupují naši Státní zástupci?

Již delší čas přemýšlím o tom koho vlastně zastupují naši státní zástupci a odkud se berou někteří naši soudci. Jak velký podíl jich je zkorumpovaných? A jestli v řadách policie, která ty případy "připravuje" je ten podíl stejný.

16.1.2019 v 3:45 | Karma článku: 20.64 | Přečteno: 624 |

Marek Trizuljak

Ruská hybridní válka konečně začíná dostávat na frak

Už to málem vypadalo jako kdysi to tragické a nechvalné obležení Stalingradu... Veřejnost západních zemí dnes jakoby byla sevřena kolem krku, manipulovaná propagandou, šířením strachu a nenávisti.

15.1.2019 v 23:28 | Karma článku: 16.57 | Přečteno: 422 |

František Novotný

Soud sprostil viny policistu, který zablokoval ujíždějícího motorkáře

Soudce Vlasák zprostil viny policistu Vaníčka, který zablokoval a zastavil ujíždějícího motorkáře. S potěšením jsem se dočetl, že soudce (chce se mi skoro napsat: "výjimečně") osvobodil policistu, který konal svou povinnost.

15.1.2019 v 23:15 | Karma článku: 9.84 | Přečteno: 296 | Diskuse
Počet článků 4 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1166
CCEA je skupina architektů, uměnovědců, kulturologů a hlavně normálních mladých lidí, kteří mají zájem o prostředí v němž žijí a chtějí se vyjadřovat k jeho dalšímu rozvoji.

CCEA

Najdete na iDNES.cz