Tunel či 21. století?

21. 05. 2010 17:34:29
Předkládaný text reaguje na městem Praha prosazované řešení problému okolí Národního muzea a jeho vztahu k Václavskému náměstí. Samotnou snahu o změnu této lokality nezpochybňujeme, zpochybňujeme však její řešení, které je vytrženo z celoměstského kontextu a které ani v nejmenším neřeší problém automobilové dopravy na severojižní magistrále. Magistrát hl. m. Prahy preferuje řešení současné situace svedením komunikace do přibližně 800 m dlouhého tunelu, jehož jedno ústí je plánováno v úrovni Státní opery, druhé v Čelakovského sadech. Jedná se o řešení, které více než co jiného připomíná Potěmkinovy vesnice, stávající problém pouze skrývá za kulisu klidné pěší zóny vedoucí od Můstku k Vinohradské třídě.

Předkládaný text reaguje na městem Praha prosazované řešení problému okolí Národního muzea a jeho vztahu k Václavskému náměstí. Samotnou snahu o změnu této lokality nezpochybňujeme, zpochybňujeme však její řešení, které je vytrženo z celoměstského kontextu a které ani v nejmenším neřeší problém automobilové dopravy na severojižní magistrále. Magistrát hl. m. Prahy preferuje řešení současné situace svedením komunikace do přibližně 800 m dlouhého tunelu, jehož jedno ústí je plánováno v úrovni Státní opery, druhé v Čelakovského sadech. Jedná se o řešení, které více než co jiného připomíná Potěmkinovy vesnice, stávající problém pouze skrývá za kulisu klidné pěší zóny vedoucí od Můstku k Vinohradské třídě. V ostatních částech severojižní magistrály však realizace projektu zachovává či zhoršuje současný stav. Jeho zachování se týká ulic Legerova, Mezibranská, Sokolská a celé třídy 5. května, zhoršení situace by řešení přineslo do Čelakovského sadů a do oblasti Státní opery, kde by si vznik tunelu vynutil nové napojení na okolní městské komunikace v podobě rozlehlých mimoúrovňových křižovatek dále zesilujících negativní funkci magistrály coby nepřekonatelné bariéry mezi centrem a přilehlými čtvrtěmi. Z širšího dopravního hlediska pak zmíněné řešení hrozí dalším zahuštěním automobilové dopravy, jejíž denní intenzita již dnes činní 100 000 automobilů. Tunel a nahrazení křižovatek řízených světelnou signalizací křižovatkami mimoúrovňovými totiž slibuje plynulejší dopravu, jejíž vidina přitáhne i řidiče, kteří si dnes průjezd centrem rozmyslí.

Absurdita celého řešení vynikne o to více, uvědomíme-li si, že je projednáváno a prosazováno ve chvíli, kdy jsou investovány desítky miliard Kč do vnitřního městského okruhu. Současná existence okruhu a magistrátem prosazovaného řešení severojižní magistrály představuje znásobení kapacity městských komunikací a hrozí naprostým zahlcením centra a širšího centra automobilovou dopravou. Bylo-li rozhodnuto o mnohamiliardové investici do městského okruhu, je nesmyslné investovat dalších 12 miliard do kosmetických úprav okolí Národního muzea. Jediným skutečně zodpovědným a světovým trendům odpovídajícím řešením, vedle propagace MHD, je podpora automobilové dopravy po okruhu a její utlumení po celé délce severojižní magistrály od Pankráce po Holešovice. Ta má potenciál transformovat se na avenue 21. století. Obě větvě magistrály by měly být přeměněny ve výraznou městkou osu, bulváry určené především pěším a cyklistům, obchodům a rekreaci, poskytující však zároveň prostor pro místní obslužnou automobilovou a tramvajovou dopravu. Při zúžení dnešních 4 pruhů na 2 navíc zbývá dostatek prostoru pro stromořadí.

Nastíněné řešení nejenom omezí automobilovou dopravu, ale kombinací rozmanitých funkcí vytvoří plnohodnotný městský prostor zapojený do městského organismu, který bude sloužit všedním potřebám i rekreaci obyvatel Prahy i turistům. Propojení Václavského náměstí s Národním muzeem a Vinohradskou třídou je možné i bez městem prosazovaného tunelu, který je nekoncepčním a předraženým řešením, opomíjejícím problematiku a současně potenciál severojižní magistrály v její celistvosti.

Centre for Central European Architecture - CCEA

ing. arch. Igor Kovačević

ing. arch. Yvette Vašourková

PhDr. Václav Cimbál

Autor: CCEA | pátek 21.5.2010 17:34 | karma článku: 7.45 | přečteno: 908x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Lubomír Stejskal

Za objetí vyloučení ze studia: Jak to dopadlo

Čtrnáctého ledna jsem psal o neuvěřitelném příběhu, který se stal na jedné egyptské univerzitě. Tedy přesněji: neuvěřitelné je to, co následovalo po jednom docela obyčejném vyznání lásky.

16.1.2019 v 8:00 | Karma článku: 9.09 | Přečteno: 136 | Diskuse

Jan Rýznar

Už i prezident M. Zeman přestal považovat kněze a preláty za elity.

Máme v novodobé ČR novinku - veřejně se mezi sebou melou špičky české katolické církve. Možná si řeknete, že je nám to fuk. Třeba ano, ale jejich vliv na společnost a zejména univerzity byl hodně zásadní. To se mění.

16.1.2019 v 7:53 | Karma článku: 6.42 | Přečteno: 137 | Diskuse

Vladimír Veverka

Který stát zastupují naši Státní zástupci?

Již delší čas přemýšlím o tom koho vlastně zastupují naši státní zástupci a odkud se berou někteří naši soudci. Jak velký podíl jich je zkorumpovaných? A jestli v řadách policie, která ty případy "připravuje" je ten podíl stejný.

16.1.2019 v 3:45 | Karma článku: 20.07 | Přečteno: 612 |

Marek Trizuljak

Ruská hybridní válka konečně začíná dostávat na frak

Už to málem vypadalo jako kdysi to tragické a nechvalné obležení Stalingradu... Veřejnost západních zemí dnes jakoby byla sevřena kolem krku, manipulovaná propagandou, šířením strachu a nenávisti.

15.1.2019 v 23:28 | Karma článku: 16.57 | Přečteno: 402 |

František Novotný

Soud sprostil viny policistu, který zablokoval ujíždějícího motorkáře

Soudce Vlasák zprostil viny policistu Vaníčka, který zablokoval a zastavil ujíždějícího motorkáře. S potěšením jsem se dočetl, že soudce (chce se mi skoro napsat: "výjimečně") osvobodil policistu, který konal svou povinnost.

15.1.2019 v 23:15 | Karma článku: 9.84 | Přečteno: 285 | Diskuse
Počet článků 4 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1166
CCEA je skupina architektů, uměnovědců, kulturologů a hlavně normálních mladých lidí, kteří mají zájem o prostředí v němž žijí a chtějí se vyjadřovat k jeho dalšímu rozvoji.

CCEA

Najdete na iDNES.cz